Laibach

4.10.2009

Walk into the Universe of LAIBACH KUNST Machine - part VII



Wycinki z wywiadów LAIBACH
1991-1995 część 1.

PYTANIE: Jest przekonanie, że gdy Partia straci swą pozycję jako element totalitarny, słoweńska scena stanie się „stotalitaryzowana” przez kościół. W niektórych miejscach stoicie ramię w ramię z konserwatyzmem i chrześcijańską ideologią. (DNEVNIK – Słowenia)

LAIBACH: Religia reprezentowała obsesyjne neurozy ludzkości, a chrześcijańska ideologia, ze swą religijną aktywnością w krytycznych okresach historii, jest najważniejszym środkiem psychologii mas przygotowującym pole dla przejęcia przez faszystowską ideologię. Jesteśmy świadomi, że lobby kościelne ponownie przejmuje inicjatywę w międzynarodowej (seksualnej) politycznej organizacji kapitału, i jako taki kościół nas, oczywiście, martwi. Jesteśmy entuzjastycznymi kolekcjonerami wszystkich religii i, co interesujące, jako poganie wierzymy w nie wszystkie naraz, lecz jako wolne duchy, wszelkie nasze sympatie idą do diabła, który jako pierwszy posmakował trującego owocu drzewa wiedzy.

Jak więc skomentowalibyście oświadczenie Mc Hammera, jednego z najpopularniejszych współczesnych raperów, że „Energia jest błogosławieństwem Boga”? (DNEVNIK – Słowenia)

Całkiem możliwe, lecz nawiązując do tej definicji Bóg należy do domeny teorii relatywności.

Andy Worhol powiedział kiedyś, że nigdy nie chciał nikogo, kogo mógł dostać, a Truman Capote twierdził, że może dostać każdego, kogo chce. Co z LAIBACH? (DNEVNIK – Słowenia)

LAIBACH nie chce nikogo, kogo nie może dostać.

Pamiętam, że przy zapowiadaniu video „Across the Universe” Maiken Wexo wyraziła dla niego wielkie uznanie. To, co ona szczególnie polubiła to poruszające się jabłka adama śpiewających chłopców. Jakie jest nastawienie LAIBACH względem MTV? (DNEVNIK – Słowenia)

Poprzez kanały kablowej i satelitarnej telewizji, rzeki nieprzerwanych programów stacji telewizyjnych z całego świata płyną (jak MTV), radykalnie piorąc mózgi milionom młodych ludzi, przerabiając – w substancji i esencji – ich psychosomatyczne struktury w kierunku ogromnych mutacji, przez to implementując totalność muzyki rock’n’rollowej i TOTALITARYZM jej determinantów. W ten sposób psychosomatyczna struktura staje się zewnętrznym rozszerzeniem sieci rock’n’rollowej komunikacji, rodzajem pudełka bez dna, w którym zawartość jest wlana, tworząc i satysfakcjonując potrzeby, wyczerpując i pozornie regenerując jego energię.

System rock’n’rollowego ogłupiania przez środki, jakimi są programy telewizyjne, takie jak MTV obniża poziom inteligencji jego zwolenników poniżej koniecznego poziomu dźwiękowego sądu.

Dla tych, którzy mają większy dystans, MTV jest, oczywiście, niczym prócz gumy do żucia dla oczu, i Maiken Wexo rozciąga ją dla nas z wielką zręcznością.

Czy jest wciąż możliwe w dzisiejszych czasach postrzeganie LAIBACH jako niebezpieczeństwa, jak miało to miejsce dziesięć lat temu? (DNEVNIK – Słowenia)

LAIBACH sam w sobie nie jest niebezpieczeństwem; prawdziwe niebezpieczeństwo mieści się w ludziach, jest zaimplementowane w bytach ludzkich jak starożytny strach przed karą, i z niego ziemskie ziarno zła kiełkuje. Nasze zło jest jego projekcją, więc jesteśmy niebezpieczeństwem dla tych, którzy sami są niebezpieczni.

Czy sądzicie, że muzyka powinna przejąć rolę propagatora politycznych idei? (START – Jugosławia)

Muzyka musi używać języka polityki w taki sposób w jaki polityka przejmuje rolę propagatora muzyki.

Czy muzycy powinni unikać codziennej polityki? (START – Jugosławia)

Muzyk przede wszystkim powinien unikać codziennej muzyki.

Czy sądzicie, że muzyka może zmienić świat w sensie Live Aid i Nelsona Mandeli? (START – Jugosławia)

Świat jest, ogólnie, niezmienny, i w kontekście takich akcji muzyka może zmienić tylko samą siebie.

Dlaczego Wschód upadł według was, i czym jest w waszej opinii demokracja? (BRAVO)

Wschód upadł ponieważ ślepo uwierzył w zachodnią, utopijną definicję wolności jednostki. Zachód przetrwał, ponieważ stylowo ustanowił system, który nalega na wolność ludzi. Innymi słowy, w demokracji ludzie wierzą, że zachowują się według własnej woli i pragnień. Demokracja usidla ludzi poprzez utopijne wstrzyknięcie pragnień i fantazji w społeczny krwioobieg. Jej hypodermiczna igła jest przemysłem kultury rozrywkowej. Jest to dzielona igła, a dzielona igła prowadzi do rozprzestrzeniania się choroby.

W demokracji, nie ma lekarstwa przed jej własną chorobą.

Jaka jest, według was, przyczyna wojny w byłej Jugosławii? (BRAVO)

Jugosławia została stworzona w okresie późnego surrealizmu i hipersocjalnego realizmu. Doszła do punktu szczytowego w modernizmie, i zaczęła zanikać w postmodernizmie. Właściwie, była to eklektyczna retroformacja a niehomogeniczna modernistyczna powierzchnia. Innymi słowy, wojna w byłej Jugosławii jest logicznym wynikiem końca utopijnego snu.

Jaki był powód utworzenia państwa NSK i jakie jest nastawienie państwa względem Republiki Słowenii? (BRAVO)

LAIBACH i NSK odnosiły się do terytoriów Słowenii w jej utopijnym śnie. Utopia automatycznie usunęła samą siebie kiedy stała się rzeczywistością. Ponieważ ustanawiamy się w rzeczywistości a nie we śnie, stworzyliśmy własne państwo ze swym własnym aparatem, paszportami, ambasadami, etc. Jest to ruchome państwo bez granic i terytorium, które może istnieć gdziekolwiek i wewnątrz istniejącego systemu. Funkcjonuje by przemienić materialny kapitał w duchowy kapitał esencjonalny dla jego dobrobytu.

Reakcje na LAIBACH odkrywają ekstremalną kontrowersję i wygląda na to, że wielu ludzi was nie rozumie. Czy czujecie się odpowiedzialni za konsekwencje waszych czynów? (BRAVO)

Naszą jedyną odpowiedzialnością, jako inżynierzy ludzkich dusz, jest pozostać nieodpowiedzialnymi. Nie możemy uważać siebie za wypełnienie oczekiwań innych względem nas. Wierzymy, że w sztuce moralność jest nonsensem, w praktyce jest niemoralna, w ludziach jest chorobą.

Czy utopia może stać się rzeczywistością czy zawsze musi być odległym snem? (wywiad z Chrisem Bohnem – Wielka Brytania)

„Odległy sen” jest rzeczywistością, w której żyjemy i nie zwiemy jej utopią. Przeciwnie, utopia jest całkowitym brakiem rzeczywistości i jako taka nie istnieje dla LAIBACH jako znaczący problem. Celem utopii jest nie być zrealizowaną, a LAIBACH z drugiej strony jest ciągłą samorealizacją.

Utopia może działać tylko z aplikacją siły? Jeśli siła jest potrzebna czy to od razu nie neguje idei utopii? (wywiad z Chrisem Bohnem – Wielka Brytania)

Siła jest realna a utopia nierealna. Pewne systemy mogą istnieć tylko poprzez systematyczne użycie siły i nie są mniej utopijne z tego powodu. W oryginalnej „Utopii” Thomasa Moore’a była dostępna, dla walki w wojnach, nieprzyjemna rasa najemników, którzy walczyli „twardziej, straszniej i wierniej”, a im więcej ich ginęło tym lepiej myśleli o nich utopianie.

W terminach Zachodniego Rocka utopia zwykle jest interpretowana luźno w terminach rockowych społeczności, festiwali, aktów dobroci etc. Jak wizja LAIBACH odnosi się do tego ograniczonego ideału społeczności/utopii? (wywiad z Chrisem Bohnem – Wielka Brytania)

Nie odnosi się wcale. Nie mamy żadnego pociągu do ideałów jakiegokolwiek świata rockowego w żadnej istniejącej formie.

Jest faktem, że wygląd sceniczny waszej grupy jest bardzo militarny, z całą swoją dekoracją, slajdami, filmami, samym dźwiękiem, rytmem... (VECER – Słowenia)

Militaryzm nie jest koniecznie zły. Militarna pozycja jest tą odbijającą stabilność, zdecydowanie, niezmienny fakt. Nasz wygląd sceniczny nie jest tylko militarny, jest zmechanizowany. Żyjemy w wieku cybernetycznych maszyn, nowej ontologii przetrwania i śmierci, w której „militaryzm” oznacza zarówno przyczynę jak i efekt.

Jaka jest wasza wizja kryzysu Jugosłowiańskiego? (VECER – Słowenia)

Wojna jaka ma teraz miejsce na Bałkanach – widziana oczyma cynika – nikogo nie rani prócz ludzi, którzy tam żyją. Jugosłowiański kryzys przez to będzie się ciągnął przez jakiś czas, gdyż jest to w interesie Zachodu. Z punktu widzenia kapitału, jest to klasyczny przykład wyczerpywania potencjalnego rynku, potencjalnych stref zainteresowania, obszar próbnej produkcji. Z powodu narodowych i etnicznych starć sytuacja jest wciąż bardzo niejasna w tej chwili, lecz gdy się uspokoi, Kapitał wkroczy w zgliszcza, wykupi terytorium z minimalnym nakładem pracy, i odnowi je zgodnie z własnym obrazem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LAIBACH on demand






View all Warsaw events at Eventful