Laibach

11.09.2010

IRWIN - Państwo w Czasie

Irwin
Država v času / Państwo w Czasie


Wystawa w Dolenjski Muzej, Novo Mesto, Słowenia (sala główna)
Otwarcie w niedzielę, 26.09.2010 o godzinie 18.00.
Zamknięcie 16.01.2011.

W wystawie pojawi się również film "Słowa z Afryki", który został stworzony wraz z NSKSTATE.COM.

Otwierającą mowę wygłosi Peter Mlakar z Departamentu Czystej i Stosowanej Filozofii NSK.
Państwo w Czasie

Państwo NSK powstało w 1992 roku, jako wynik transformacji Neue Slowenische Kunst w NSK Państwo w Czasie. Kolektyw Neue Slowenische Kunst (NSK) został uformowany przez trzy grupy założycielskie, IRWIN, LAIBACH i grupę teatralną Gledališče sester Scipion Nasice, w roku 1984, wciąż wewnątrz ram dawnej Jugosławii. Kolaboracja, wolny przepływ idei pośród pojedynczych członków i grup, deklaratywny copyleft, który nie był ograniczany nawet przez indykację autorstwa, jak i wzajemna pomoc oraz wspólne planowanie poszczególnych ruchów i akcji były kluczowe dla rozwoju, jak i operacji NSK, mimo że grupy były autonomiczne w swoich aktywnościach. Świadomość specyficznych warunków do operowania na polu sztuki w ówczesnej Jugosławii, która była głównie definiowana przez zamknięcie na system sztuki i waloryzację systemu dostosowywanego do lokalnych potrzeb, doprowadziła do koncentracji krytycznej masy i konfrontacji z systemem sztuki. Antagonizm w ten sposób wygenerowany, w konsekwencji, jasno wyznaczył kontury i podmiotowość określonych grup i NSK jako całości. Samo-widocznie, w warunkach napiętych relacji, odpowiedzialność za produkcję sztuki i jej odbicie znajdowało się tylko w nas, i właśnie przez sterowanie tą konfrontacją ustanowiliśmy własną autonomię. W skrócie, kolaboracja i wspólne dobro było podstawą i nieuniknioną konsekwencją pozycjonowania Neue Slowenische Kunst w relacji do kulturowej i politycznej rzeczywistości Jugosławii.

Z upadkiem socjalizmu na początku lat 1990. i dezintegracją Jugosławi, warunki naszych operacji również radykalnie się zmieniły, wpływając na transformację Neue Slowenische Kunst w NSK Państwo w Czasie w 1992 roku. Wraz z wyłonieniem się wielu nowych państw, z których kilka, m.in. Słowenia, uzyskało status niepodległego państwa po raz pierwszy w historii, NSK również ustanowiło siebie jako formę państwa. Zamiast terytorium jednak, NSK przyjęła status państwa myślącego, które zmienia swe granice wraz z ruchami i zmianami jego symbolicznego i fizycznego kolektywnego ciała. Wspólne dobro (państwa) jest tworzone przez akty mowy wykonywane by stworzyć cywilne przymierze, nawiązując do Thomasa Hobbsa, który również pisze w "Leviathan": "Natura jest przez sztukę człowieka, jak w wielu innych rzeczach, tak i w tej również imitowana, tak że potrafi stworzyć sztuczne zwierzę. To sztuczne zwierzę (osoba) jest wspólnym dobrem." W czasie formacji, NSK Państwo w Czasie było definiowane, jako abstrakcyjny organizm, suprematyczne ciało, zainstalowane w realnej socjo-politycznej przestrzeni jak rzeźba, zawierająca konkretne ciało wieści, ruch ducha i pracę swoich członków. Właściwie, Państwo NSK istnieje właśnie przez pojawianie się w różnych projektach, które następują po sobie w czasie, rozrysowując obraz i zawartość jako rodzaj szkicu, który ustanawia i pomnaża relacje wśród obywateli, i który stopniowo pozwala, poprzez multiplikację i uwarstwienie, pojawieniu sie artykulacji konkretnych potrzeb i inicjatyw.

Dzięki konkretnym okolicznościom na początku lat 90., było możliwe dla nas wydawanie paszportów NSK Państwa w Czasie w kooperacji ze słoweńskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Z tego powodu, paszporty NSK są drukowane w tej samej drukarni, na papierze tej samej jakości, z tymi samymi zabezpieczeniami (przynajmniej niektórymi, jak specjalne numerowanie), jak paszporty słoweńskie. W wyniku tego, paszporty NSK nie tylko wyglądają jak prawdziwe paszporty, lecz również nie odchodzą od przyjętych standardów dla takich produktów, z uwzględnieniem sposobu i jakości produkcji. Do teraz, więcej niż dwa tysiące osób zgłosiło się po i otrzymało nasze paszporty, przez to stając się obywatelami NSK Państwa w Czasie, utrzymując poprzednie obywatelstwo. Większość z nich, jak wierzymy, może być uznawanych za przynależących do tzw. "sceny sztuki". Mogą być artystami lub miłośnikami sztuki. Wielka grupa obywateli NSK pochodzi głównie z rozwiniętych krajów Zachodniej Europy i USA. Można powiedzieć, że większość populacji NSK pochodzi z tzw. pierwszego świata. Przyczynami, dla których przyjmują obywatelstwo NSK są głównie połączone z ich zrozumieniem i partycypacją na polu współczesnej sztuki. Mimo iż najliczniejsza, nie jest to jedyna grupa społeczna pośród posiadaczy paszportów NSK. W czasie, gdy NSK zaczęło wydawać paszporty, czyli w pierwszej połowie lat 90., nowe państwa wyłaniały się z dnia na dzień, a wojna o terytoria byłej Jugosławii wciąż trwała. Duże zainteresowanie paszportami NSK pochodziło właśnie z tych obszarów. Najwięcej paszportów zostało wydanych w Sarajewie na końcu wojny w 1995 roku. Mimo iż wydaliśmy większość paszportów ludziom związanym ze sztuką współczesną, zainteresowanie naszymi paszportami nie było tylko artystyczne. W tym czasie, obywatele Bośni i Hercegowiny mieli poważne problemy z podróżowaniem na zewnątrz swego kraju. Jest wiele historii o tym, jak paszporty NSK pomogły ludziom przekraczać granice łatwiej niż przy użyciu paszportów bośniackich. Przez pewien okres czasu, paszporty NSK były definiowane przez swoją użyteczność i ich zrozumienie radykalnie różniło się od zwyczajowego poglądu na nie, jako artefakty. Będąc świadomymi, że paszporty NSK nie pozwalają im przekraczać narodowych granic, że nie mogą być zastępstwem innych dokumentów, wielu z nich podjęło ryzyko i używało ich w przypadkach konieczności funkcjonalnego zastąpienia ich paszportów.

Przez to posiadacze paszportów NSK byli głównie blisko związani z polem sztuki i, mimo różnych przyczyn posiadania paszportu w zależności od pozycji i statusu poszczególnych posiadaczy, można określić, że paszport NSK jest rozumiany, jako artefakt, którym był, w pewnych przypadkach i poza koniecznością, również używany do nie-artystycznych celów. Lecz około trzy lata temu, aplikacje o paszport NSK zaczęły nadchodzić z Afryki: z Nigerii, czy dokładniej, z Ibadanu. Pośród tych, którzy wysyłali aplikacje o paszport z różnych adresów w Europie, poza Ibadanem, najczęstszym adresem Nigeryjczyków szukających paszportów NSK jest Londyn - większość podała Ibadan, jako miejsce narodzin. Zaczęło się to powoli, lecz w krótkim czasie liczba aplikacji Nigeryjczyków przekroczyła 1000. Skoro większość aplikacji przechodziła z jednego miasta, jest możliwym by skonkludować, iż informacja rozprzestrzenia się od osoby do osoby. Koszt paszportu nie jest wysoki, lecz dla mieszkańców tzw. trzeciego świata nie jest nieistotny. Poważnie wątpimy, że zainteresowanie ludzi z Nigerii paszportami NSK jest powiązane ze sztuką. Wygląda raczej, że w trzecim świecie paszporty NSK przestały być artefaktami, a stały się użytecznymi dokumentami. Co jest interesujące - oprócz sposobu rozprzestrzeniania się informacji - to dlaczego, gdzie, dla kogo i w jaki sposób są użyteczne.

Jak symboliczny obiekt, który był sprzedawany na rynku pierwszego świata przez 15 lat i jest rozpoznawany - niezależnie od swej niejednoznaczności lub raczej dzięki swej niejednoznaczności - jako obiekt sztuki, stał się funkcjonalnym dokumentem w trzecim świecie. W skrócie, jak słowo stało się ciałem.
Jak naświetlić bliskie zetknięcie dwóch całkiem odmiennych światów; komparatywnie skomplikowaną, wysoce wysublimowaną i abstrakcyjną przestrzeń nowoczesnej sztuki z jednej strony, i politycznie, kulturalnie i ekonomicznie głęboko zdestabilizowany trzeci świat, gdzie samo przetrwanie jest często kluczowym problemem, i skąd ludzie emigrują masowo, kierowani żądzą lepszego życia? Europa jest najpopularniejszym przeznaczeniem i rok po roku media donoszą o strasznych tragediach doświadczanych przez wielu, głównie, jako ofiary katastrof morskich następujących podczas drogich i niebezpiecznych morskich podróży. Dwa światy, tak odległe od siebie, że ich zderzenie może być jedynie zrozumiane, jako wynik nowoczesnych technologii, internetu, który pozwala na przepływ informacji nawet tam, gdzie nie było wcześniej żadnych.

Wyniki samo-organizacji obywateli NSK manifestują się nawet jaśniej, jako całkiem inny poziom w niezwykłym akordzie, z tym, co zostało do tej pory powiedziane. Ważnym faktem jest to, że NSKSTATE.COM, kluczowa domena oferująca informacje o NSK, jest zorganizowana i zarządzana przez obywateli NSK. Wokół tego internetowego projektu i poprzez niego, komunikacja wśród obywateli NSK została stopniowo ustanowiona i rozwinięta, ostatnio rosnąca we wspólne akcje, projekty etc. W tym przypadku, również, "artefakt" transformuje się w rzeczywistość operacji. W każdym przypadku, większość aplikantów o obywatelstwo NSK ze strefy Ibadanu, także zbiera informacje przez internet. Liczba listów wysłanych do NSKSTATE.COM, w których ludzie proszą o informacje wyjaśniając, dlaczego pilnie potrzebują paszportu, i opisując swe kwalifikacje, które powinny kwalifikować ich do obywatelstwa, liczy się w tysiącach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LAIBACH on demand






View all Warsaw events at Eventful