Laibach

29.09.2009

Walk into the Universe of LAIBACH KUNST Machine - part VI



Wycinki z wywiadów LAIBACH
1986-1990 część 3.

PYTANIE: Czy nie istnieje niebezpieczeństwo, że grupa, która przerabia pop będzie uważana za grupę popową? Czy naprawdę zgadza się to z czysto politycznym i filozoficznym dojściem do sztuki, czy jest to wasz sposób podświadomego performance’u? (METRONOM – VERLAG – Niemcy Zachodnie)

LAIBACH: Popowa muzyka jest dla owiec, a my jesteśmy wilkami przebranymi za pasterzy.

Odbijając możliwą potencję sztuki, Greame Revell z SPK powiedział kiedyś, że „nie możesz zrobić wiele ponad sztukę, jeśli nie chcesz być terrorystą lub zabić siebie.” Podpisalibyście się pod tym oświadczeniem? (METRONOM - VERLAG – Niemcy Zachodnie)

To jest bardzo nihilistyczne oświadczenie. Jeśli większa część świata składałaby się tylko z artystów, moglibyśmy oczekiwać tego samego wyniku w przypadku terrorystów i osbób o skłonnościach samobójczych. Celem sztuki jest danie nieśmiertelności codziennym zachowaniom i pracy, co jest konieczne jeśli życie ma dostarczyć nam drabiny prowadzącej do boskości.

Czy idea totalitarnej równości nie prowadzi do anarchii i nihilizmu? (METRONOM – VERLAG – Niemcy Zachodnie)

Substancja idei totalitarnej równości stymuluje wolę nadawania dobrobytu wszystkim bez wyjątku. Biada tym, którzy nie szanują jej prawdziwej esencji. Będą mieli szczęście jeśli skończą tylko w anarchii i nihilizmie!

Państwo powinno być, nawiązując do Kanta, „centrum rozumu”. Czy państwo nie jest w waszej koncepcji raczej centrum mistycyzmu, ideologii, której powinno się udzielać „prawa nie bycia przystępnej”? (METRONOM – VERLAG – Niemcy Zachodnie)

Państwo zostało stworzone przez pasję. Celebrujemy jego kreację ucztą, w której stołom uginają się nogi pod ciężarem Fleisch (mięsa). Fleisch jest zbroją rozumu.

Jaka jest obecna sytuacja NSK, rozważając jego odmienne poziomy akceptacji przez Jugosłowiańskie państwo (cenzura i brak zaufania z jednej strony, egzaltacja NSK z drugiej)? (METRONOM – VERLAG – Niemcy Zachodnie)

Państwo zachowuje się tak jak my. To jest dialektyczny dialog, traumatyczny dla publiki.

Jak ważne są szablony industrialnej produkcji w wieku komputeryzacji? (LIMITED EDITION –Niemcy Zachodnie)

Komputeryzacja jest mógzami, miarą, Nazwą Gry; industrialna produkcja jest metodą uzyskiwania ciągłej satysfakcji. Jeśli istnieje żądanie zachowania bytu w jego ekstatycznie stabilnym nastawieniu, wtedy głowa i wizja (to drugie jest również atrybutem komputeryzacji) muszą być w służbie wieczności, która jest techniczną substancją wymaganą dla wiecznie trwającego życia.

Czy nastąpi rosnący konflikt Północ-Południe jako wynik lepszych relacji między Wschodem a Zachodem? (LIMITED EDITION – Niemcy Zachodnie)

Różnica między Północą a Południem jest jak różnica między Vernuft a namiętnością. Namiętność jest samolubna i jako taka, przez złośliwość swojej esencji, łaknie radości, która jest również atrybutem Ducha, bardziej szczegółowego i skłaniającego się ku destrukcji. Interwencja Vernuft sprawia, że radość staje się bezpieczniejsza i stabilna. Najgłębszym prawem tej planety jest zachować pozytywny kierunek ku perfekcji.

Czy jakakolwiek opozycja, która nie jest totalitarna ma szansę odnieść sukces w Zachodnim Społeczeństwie? (LIMITED EDITION – Niemcy Zachodnie)

Opozycja, która ma osiągnąć sukces i przejąć władze musi reprezentować siebie jako promotora dobrobytu i dobra dla wszystkich. To jest totalitarna pozycja sama w sobie i przez to żadna inna koncepcja nie ma szans na zwycięstwo.

Jaki jest wasz pogląd na obecne narodowe konflikty w waszym kraju i w Związku Radzieckim? (LIMITED EDITION –Niemcy Zachodnie)

Każda zmiana społecznej, narodowej lub politycznej sytuacji jest manifestacją celu ducha, który zawsze pracuje dla własnego dobra, lecz nigdy nie zapomina spłacić swych należności za swą rozrywkę.

Krytyczne nastawienie wobec popkultury, tzn., precyzyjniej, wobec systemu Gwiazd, jest uważane za immementne w waszej twórczości („Life is Life”). Czy system Gwiazd naprawdę pochodzi i jest gwałtownie odkryty w totalitaryzmie/faszyzmie? Banalny obraz: Hitler jako idealna gwiazda pop wszechczasów. Czy system Gwiazd nie rozwinął się silniej w Hollywood? (FALTER – Austria)

System Gwiazd ma swe własne racjonalne podstawy: w faszystowskiej formie totalitaryzmu, pomógł ludziom przeniknąć przez ich momentalnie traumatyczną egzystencję poprzez identyfikację z liderem. Zasada Hollywood budzi wiarę i osąd, że istnieje świat, w którym spełnienie snów jest rzeczywistością.

Jest powiedziane, w jednym z utworów LAIBACH, że „jest życie przed śmiercią.” Czy to oświadczenie, w sensie, że każde dzieło sztuki samo w sobie może być uważane za akt nadziei, ogólnie daje optymizm? Jaka jest rola egzystencjalnych momentów w waszej twórczości? Jak ktoś żyje przed śmiercią? (FALTER - Austria)

Nasza koncepcja śmierci przekracza egzystencjalny pogląd świata. Śmierć jest ostateczną chwilą i wiecznym przegranym, jako przeciwieństwo nieskończonej zasady wszechprzenikającego Absolutu, w którym życie nigdy nie gaśnie. Życie jest życiem, a Śmierć jest dla śmierci.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LAIBACH on demand






View all Warsaw events at Eventful